Het kopen van een auto op een veiling was ooit iets exclusiefs voor verzamelaars. Maar op de klassiekerveiling van BVA Auctions en Classic Car Auctions staan naast exclusieve Jaguars, Corvettes en Rolls- Royces ook veel betaalbare modellen. Erg in trek tegenwoordig: de ‘youngtimer’ geïmporteerd uit Japan.

Johannes staat voorovergebogen over de motor van een Mercedes E-klasse Combi uit 2001. Hij komt specifiek voor dit model Mercedes naar de veiling van klassiekers, sportwagens en ‘youngtimers’ in Uithoorn. “Het is sentiment. Dit is het model met die ronde koplampen uit mijn tienerjaren dat ik toen al heel mooi vond,” vertelt hij.

En nu heeft hij een kans om zelf in die auto te rijden. “Hij is groot genoeg voor het gezin. En een nieuwe kan ik mij niet veroorloven, maar dit wel. En bij een nieuwe auto heb ik ook niet dezelfde emotie.”

BusinessInsider-BVA_Classiccars-bartjansen-61

De auto waar Johannes zijn zinnen op heeft gezet, is een exemplaar uit Japan. Volgens Max van der Pluijm die samen met broer Rick en vader Hans Classic Car Auctions runt, is dat een recente ontwikkeling. “Youngtimers uit Japan zijn in trek. Dat is niet gek, want veel Japanners rijden amper. Ze gaan vooral in het weekend op pad, de rest van de tijd gaan ze met het OV. Daardoor staan er vaak maar weinig kilometers op de teller en hebben de auto’s het grootste deel van de tijd in de garage gestaan.”

Het feit dat ze in Japan links rijden, is geen probleem. “De auto’s die hier staan zijn voornamelijk Duitse auto’s die ooit naar Japan zijn gehaald. Auto’s met het stuur links in plaats van rechts, want dat is een statussymbool in Japan.”

Auto uit de Koninklijke stallen

De youngtimers, auto’s van pakweg tussen de 15 en 35 jaar oud, zijn een groeiende business voor de autoveilingen van Classic Car Auctions en BVA. Maar echt enthousiast worden Van der Pluijm en specialist autoveilingen Hans Winter van BVA toch vooral van die echte klassiekers en sportwagens waar het negen jaar geleden ook allemaal mee begon.

In Uithoorn staan circa 140 auto’s verdeeld over twee hallen, zowel klassiekers als yougtimers. Dit zijn de auto’s voor de echte liefhebbers en de twee mannen kun je gerust onder die noemer scharen. Van der Pluijm zelf vindt de Jaguar E-type Roadster uit 1974 met zijn V12 motor misschien wel de allermooiste.

Max van Classic Car Auctions (links) en Hans van BVA. BI Studios

Het meest unieke exemplaar is echter een Jaguar XK180 Roadster uit 1999. Hij is namelijk letterlijk uniek. “Er is er maar één van. Jaguar heeft deze auto alleen als concept car gebouwd en hij is nooit in productie genomen. Een groep Nederlanders wilde hem zo graag hebben dat ze aan Jaguar de mallen hebben gevraagd om hem zelf te bouwen,” vertelt Van der Pluijm. De auto heeft een taxatiewaarde van € 237.500.

Net als de Jaguar hebben de meeste auto’s hier een eigen verhaal. Zo heeft één van de vier MG‘s de gehele Route 66 afgelegd en reed de donkerblauwe Lincoln ooit in het gevolg voor Prinses Beatrix. De houders voor de vlaggetjes zitten er nog op.

In de hoek rechts de Jaguar XK180 Roadster uit 1999. BI Studios

Een zwarte Fiat Ritmo Abarth uit 1982 oogt wat volks tussen de ‘Benzen’ en ‘Rollses’, maar dat maakt hem niet minder bijzonder. Veel zijn er niet meer van over. De auto is opgeknapt door een liefhebber die hem nu doorverkoopt om aan een nieuw project te beginnen.

Blind een auto kopen

De veiling vindt elke 6 tot 8 weken plaats. Moeite om de hal vol te krijgen, heeft Classic Cars Auctions eigenlijk nooit. Het bedrijf laat ál haar veilingen via de website van BVA lopen. De aanbieders van de auto’s zijn onder andere verzamelaars die hun collectie uit willen dunnen, of in sommige gevallen helemaal van de hand doen. “Je hebt soms een verzamelaar op leeftijd waarvan de kinderen denken: ‘wat moeten we daarmee?’. Die wil dan dat zijn auto’s goed terechtkomen,” vertelt Van der Pluijm.

Bovenin de zwarte Fiat Ritmo Abarth uit 1982. BI Studios

Veel kopers komen uit het buitenland. Zeker 40 procent van de auto’s wordt dan ook via de site geveild, zonder dat de koper de auto ooit gezien heeft. Maar zelden leidt dat tot problemen. “We organiseren niet voor niets kijkdagen, maar kopers weten ook dat het oude auto’s zijn en dat er iets aan kan mankeren. Ze rijden vrijwel allemaal. We zetten speciaal daarom een filmpje van een draaiende motor op de site. En we maken de auto’s niet mooier dan ze zijn,” zegt Van der Pluijm. “Als je dat doet, heb je heel snel geen klanten meer,” vult Winter aan.

Prijzen

Voor elke auto begint de bieding op 1000 euro. “Daarna loopt het bedrag snel op tot een bepaald punt waarop het een tijdje blijft steken. Aan het einde van de veiling loopt de prijs weer hard op,” vertelt Winter van BVA. “Je hebt maar twee goede bieders nodig voor een succesvolle veiling.”

classic car auctions bva BI Studios

Bij veel veilingen is met de verkoper een minimumprijs afgesproken. Dus het komt voor dat de bieder met het hoogste bod de auto alsnog niet krijgt. “Dan bellen we altijd nog even na om te kijken of we alsnog tot een deal kunnen komen. Lukt dat niet dan gaat de auto soms weer mee in de volgende veiling,” zegt Van der Pluijm.

Of Johannes straks ook echt in zijn witte Mercedes gaat rijden, is nog even de vraag. “Ik heb in het verleden wel eens een bod gedaan, maar ben altijd overboden.” Misschien heeft hij dit keer wel beet.

BVA heeft zo’n zes autoveilingen per week en in samenwerking met Classic Car Auctions acht grote klassiekerveilingen per jaar. Kijk hier voor alle actuele online autoveilingen.

Dit is een artikel in een reeks over online veilen van BVA Auctions. BVA Auctions is Europees marktleider in online veilingen en expert in online veilen op het terrein van industrie, consumentenproducten, automotive, onroerend goed en kunst & antiek.

Lees ook: € 25.000 voor een fles? 130.000 Franse topwijnen onder de hamer na faillissement grootste wijnimporteur van België